Dikt på rim, simsalabim!

(Jag erkänner att jag i min uttråkning började ordbajsa. Rim är inte min grej, men jag försöker iaf! Haha!
De olika styckena hör inte ihop. Och ja, jag vet. Dikterna är random!)



1.
Livet och döden,
människan i nöden.
Alla dessa utflöden,
tillflöden
och livsöden.


2.
Fattiga och rika,
alla skall de skrika.
För vi är olika.
Vissa stormrika,
andra jämlika.


3.
Kyla eller hetta
vilket är det rätta.
Skall man berätta
att man vill betygsätta
när man skall avrätta?


4.
Är du ond? Är du god?
Vill ha blod, vill få mod?
Kanske framstod
som ett fullblod
men avstod,
fick en störtflod
av näsblod.


5.
Dag eller natt?
Tårar eller skratt?
En julnatt,
fått restskatt,
kände sig åsidosatt
av ett hånskratt,
en skuldsatt
vildkatt,
egentligen en ditsatt
bondkatt.
Snälla godnatt?


6.
Är dem många, kanske få.
Det gör lika ont ändå
För när de vill klå, flå varje vrå
blir du lika blå ändå.
Så slå, ni två!
Er ridå förblir ändå grå,
för vi kommer alltid att motstå
att sjunka till er nivå.


7.
Tystnaden och skriken,
valparna och tiken.
Besviken på fabriken i Höllviken
på logiken och mimiken i musiken
men publiken är nyfiken
på paniken i repliken inne i butiken.


8.
Kärlek och hat
Lycka och gnat
Jag är inte lat!
Vilket prat och tjat!
Ge mig ett fat med mat, kära kamrat?
Gärna fruktfat,
inte hundmat!
Snabbmat med tomat?
Vilket struntprat!
Vad? Kärnkraftsaggregat!?!?


9.
Känner skam, känner mod
En flod av blod
men jag förstod
ditt missmod
under en övergångsperiod
mellan vredesmod
och tålamod
när din svärmor återuppstod.


(10/10 2008)

Kommentarer
Postat av: LIMO

ÅÅHHH TYCKA OM!

2008-11-17 @ 15:24:39
URL: http://limjau.blogg.se/
Postat av: Johanna

YAY! Tack så mycket!! ^_^

2008-11-18 @ 22:46:15
URL: http://rainbowbridge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback