Inspiration - från bild till text

I diktskrivande gäller det ju att få inspiration till att skriva nya texter. Man kan gå på en händelse, en känsla, en sak, en film, en bild, osv. Jag själv behöver mycket inpiration för att lyckas få ner något. Det är svårt att skriva något på kommando. Men tack vare att jag läst kursen "litterär gestaltning" har jag även lyckats behärska den förmågan i små mängder. Och enligt min lärare lyckades jag med lite annorlunda dikter då. De gick inte i samma mönster som de gjort när jag skriver av inspiration.
Iaf. Det var inte det detta inlägget skulle handla om. Jag vill prata om bilder och dess sätt att inspirera. Om vi tar min header (bilden längst upp på sidan) som exempel. Solens återerövring av molnens rike. Där har man en ganska poetisk mening av vad bilden föreställer. En av alla de tusen man kommer på. Sen kan man ju fortsätta att skriva vidare. Om "solens återerövring av molnens rike" skulle vara en metafor, vad skulle man egentligen mena då? Det är värt att tänka på.
Själv tycker jag om att skriva med metaforer. "Livet är ingen dans på rosor", "stäng kylan ute" och "mörkrets hunger" är tre bra exempel av mina texter som jag använt mycket metaforer i.

Hur som helst. Tillbaka till bilderna.
Jag letade mig igenom mina bilder häromdagen. Och då hittade jag två bilder som jag tycker att man lätt skulle kunna inspireras av.




Denna gillar jag. Den är tagen med en inte allt för bra kamera, men jag tycker ändå att känslan sparats i bilden, trots dess dåliga fokus.




Detta är även en favorit. Här har jag lyckats lite bättre med att få skärpan bra. Tror denna är tagen med min nyare kamera. Ingen proffs-kamera, men den duger för mig.


Skall försöka ladda upp minst två dikter där inspirationkällan är dessa två bilder. Så skall vi se vad jag kan få fram. Ni får gärna säga vad ni tycker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback